Kan vi inte försöka förstå SD-Väljarna?

JOHAN NORBERG på Metro skrev idag en artikel som jag tyckte var väldigt bra.
Den lyder som följer:

Kan vi inte försöka förstå SD-väljarna?

En Facebook-uppdatering har märkts den sista tiden: "Om någon vän här röstade på SD vill jag att du omgående avslutar vänskapen med mig".
Jag funderade själv på att skriva så.
Chocken över att ett parti med rötter i nynazismen kom in i riksdagen är stor. Men sen gjorde jag det rasister aldrig gör – försökte se det från andras håll. Mer än 330 000 svenskar röstade på SD. Jag vägrar tro att mer än var 20:e väljare plötsligt har blivit rasister.

I boken Folkhemspopulismen visar Markus Uvell att den gemensamma nämnaren är att SD-väljare känner sig utanför, de upplever att deras vardagsproblem nonchaleras och deras åsikter föraktas.
Tror någon att den känslan blir mindre om vi kallar dem rasister och hänger ut dem på internet? Om vi ändrar spelreglerna för att isolera deras företrädare? Om partierna förvägrar dem utskottsplatser eller om S och M bildar storkoalition, som vissa drömmer om? Risken är tvärtom att eliten framstår som än mer arrogant, och allt fler drivs i händerna på främlingsfientliga politiker som skickligt spelar offerrollen.

Kan vi inte fördöma rasismen, men ändå försöka förstå vad som drev de 330 000 väljarna?
Kan det vara så att vissa partier inte vill göra det för då tvingas de inse att det är deras eget fel, att det är frukten av en politik som bestraffade arbete och företagande och skapade integrationsproblem och utanförskap, vilket har drabbat både invandrare och de unga män som röstade SD?

När SD tågade in i Landskrona efter rekordresultatet 2006 gjorde kommunalrådet Torkild Strandberg (FP) motsatsen till vad rikspolitikerna gör: Till Sydsvenskan berättar han att "vi pratar med dem. Tvingar dem att sätta sig in i ärendena och plöja igenom tråkiga handlingar inför nämndsmöten som alla andra".
I Landskrona förlorade SD nästan var tredje väljare i årets val.
En annan uppmaning har blivit populär på Facebook de senaste dagarna: "Om någon vän här röstade på SD vill jag inte att du avslutar vänskapen med mig, som många andra kräver. Berätta i stället vad som fick dig att rösta på dem."

LÄNK
Category: 0 Kommentarer

0 Kommentarer: