Dag 05 – Vad är kärlek?

Svår fråga! Jag tycker kärlek är så himla mycket.
Det finns ju två olika sorters kärlek, den man har till sina vänner och sin familj och den man har till sin partner.

Jag kan ju berätta om vad min kärlek till Markus är, det är att jag känner mig glad och trygg. Att jag kan känna fysisk närhet som jag mår bra av. Att han gillar mig för den jag är och accepterar mig för mina åsikter och för vad jag tycker. Att han visar mig respekt och att han tar hand om mig. Att jag känner mig lycklig och stolt över honom. Att jag varje vaken sekund vill tillbringa min tid med den människan och vara i hans närhet. Att jag saknar honom när vi är ifrån varandra och att jag längtar efter honom. Att han får mig att skratta och att jag kan se en framtid tillsammans med honom. Att han är en del av min familj och att han får det att kittlas i min mage :) Just definitionen kärlek är så svår, det är ju så många olika aspekter som spelar in!
Svensk Ordboks definition är "tillgivenhet" och någon man visar "ömhet". Det stämmer ju väldigt bra. Man blir liksom sådär härligt varm i kroppen :)

Sen så är ju Älska ett steg över kärlek tycker jag, även om dessa går hand i hand.
Category: 1 Kommentarer

1 Kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Jag känner extra mycket kärlek när jag ser min Svens ansikte i profil.. Har tänkt på det några gånger. Kan det vara för att jag såg honom för första gången i profil (det gjorde jag) eller kanske för att jag bara tycker han är snygg i profil, eller är det generellt så? Att profilen av sin partners ansikte får en att le lite inombords? Du kan väl prova på Markus?

Hehe. Jag vet inte hur jag kom på detta nu, men jag har liksom funderat på det bra länge nu!
Rolig lista, jag kanske snor den så det blir nåt skrivet i min blogg med, för en gångs skull :)