Dag 09 – Min tro eller livsfilosofi

Då jag är både döpt och konfirmerad så borde jag ju säga att jag är Kristen, men det kan jag inte påstå att jag är. Jag tror inte på en "gud" som har skapat världen och hela bibeltramset.
Jag tror heller inte att man kommer till himmelen resp helvetet när man dör.

Jag tror att själen dör, man försvinner och så är det inte mer med det. Jag tror inte på något sätt på "spöken" eller andar, det låter på tok för ologiskt och jag har aldrig varit med om något "utomjordiskt" heller som gjort att jag har någon anledning att tro på något annat.
Min mamma och min syrra tror på spöken och tycker sig se det hela tiden, men jag kan verkligen inte förstå mig på det. Jag tror att det bara är någor psykiskt och tror man på något riktigt mycket så är det inte svårt att "se" saker. I mitt huvud har allting en förklaring. Alla ljud och allt man ser beror på en anledning.
I don´t believe it helt enkelt.

Jag vet inte om jag har någon direkt livsfilosofi, jag önskar man fångade dagen mer än vad man gör och att man inte tog vissa saker för givna, tråkigt nog så måste det allting "hända" något tragiskt för att man ska vakna upp. Sen efter ett tag så glömmer man bort det igen. Jag önskar att jag vore mer aktiv på just den biten. Att aldrig någonsin ta något för givet är svårt. Man måste jobba på det.
Men jag försöker göra saker jag mår bra av och är sällan deprimerad, jag tycker man ska göra det bästa möjliga at situationen och jag tycker inte man borde hetsa upp sig för småsaker. Shit happens och det är inget som blir bättre av att jag är upprörd av det, då tänker jag hellre på något annat och fokuserar på vad som är bra istället.
Jag försöker förändra på saker som gör att jag mår dåligt och försöker att inte bita ihop bara för att. Livet är för kort för att gå och må dåligt.
Försöker leva så mycket som möjligt, resa, skratta, umgås, utvecklas.

Ja leva livet nu ska jag leva livet :)
Category: 2 Kommentarer

2 Kommentarer:

Anonym sa...

Vad deprimerad jag blev av din text. Du tror att själen bara dör i och för sig så tror du på själen i alla fall :) Nä men, vad är då meningen med ditt liv? Varför försöker du vara en god människa med jobb drömmar om barn etc. om allting bara dör till slut? Gud vad trist liksom.

Louise sa...

Ja men det jag menar ju är att man ska leva livet NU, varför ska jag jobba och göra saker i mitt liv för att njuta av det sen? Jag vill ju njuta av mitt liv NU. Passa på innan det är dags att checka ut :)