Projekt måla dörrar...

Vilket visade sig vara ett evighetsprojekt! Men nu äntligen är det klart! :)


Jag tycker det är värt det att måla om de dörrar som redan sitter istället för att köpa nya, dels blir det billigare och dels slipper man ju byta karmen. Det är ju relativt enkelt dessutom! Jag har gjort som följande:
  1. Skruva bort alla beslag, lås och handtag.
  2. Ta bort ev klistermärken odyl. (mina dörrar hade MASSOR av gamla klistermärken)
  3. spackla eventuella hål med snickerispackel.
  4. Slipa hela dörren.
  5. Tvätta hela dörren - Jag har kört med T-röd då det löser upp ev. lim som blivit kvar efter klistermärkena.
  6. Grundmåla dörren - jag har grundat 2, i vissa fall 3, gånger med panelgrund. Den ska motverka att det blir gula genomslag från det gamla träet i färgen. Jag har dock fått det ändå på vissa ställen (fett irriterande men det syns inte så farligt).
  7. Lacka dörren - även detta är gjort 2 ggr.
  8. När du gjort ovanstående steg på båda sidorna av dörren är den klar :) Då är det bara att skruva tillbaka allting igen - Jag har dock inte skruvat tillbaka de gamla handtagen och beslagen utan vi har bytt ut dem till nya fräscha, snyggare.
  9. KLAR!
Färdiga resultaten syns ju i mina renoveringsinlägg på det som är klart :)

0 Kommentarer: