In Time

Häromkvällen tittade jag och Markus på en film, Justin Timberlakes senaste "In Time".
Den handlade om en värld, ett samhälle där man istället för pengar hade tid. På sin arm (under huden) hade man en digital klocka med tid som hela tiden räknade ned - När tiden var nere på 0 så dog man.
För att få mer tid kunde man ge tid till varandra, låna eller jobba ihop den. Det fanns även onda människor som stal tid av andra. Istället för att få lön på sitt jobb så fick man tid. Allting man handlade betalade man med sin egen tid.
Såklart så blev det klasskillnader precis som med pengar. Alla som hade lite tid och svårt att få ihop tid bodde i ett "ghetto". De hade alltid bråttom för att hinna med allt innan tiden tog slut.
Lite skillnad på om man inte har riktiga pengar - Tar pengarna slut i verkligheten så kan man ju faktiskt överleva ändå, tog tiden slut här så dog man.
Det fanns ett "rikemansland" - där hade alla boende typ flera decennium i tid på sina klockor!  De hade såklart absolut inte bråttom och kunde köpa vad som helst för sin tid.
Det var faktiskt en väldigt intressant film!  Pengar är ju så materialistiskt tänk vilken skillnad det vore om alla hade tid istället. Tänk vad man skulle utnyttja sin tid bättre och mer effektivt då.
Man skulle ju aldrig bara sitta och låta tiden gå!

Nej, med det i åtanke tänkte jag börja dagen tidigt och vara sjukt effektiv idag :) Här ska rensas, läggas upp grejer på blocket för försäljning och åka till soptippen + klädinsamling och få lite ordning här hemma. Sen måste såklart julen bort för nu är den verkligen över!
Ska även sätta mig och skriva en inköpslista till nästa IKEA besök :)

Om det finns tid över ikväll så ska jag sätta mig och klippa och klistar lite med mina fotoalbum som faktiskt inte blivit av än.

The clock is ticking....
Category: 2 Kommentarer

2 Kommentarer:

frida sa...

Vad duktig och effektiv du är! Hoppas du fått mycket gjort idag:)
Hittade mina mammajeans i garderoben idag å kom å tänka på dig! du får jättegärna låna de nästa gång vi ses! ha en mysig kväll nu! Kram!

Louise sa...

Fick helt sjukt mycket gjort faktiskt :) Rensat ALLA garderober och skrubbar i hela lägenheten, städat bort julen och rensat källarförrådet, kånkat grejer och prylar hela dagen känns det som men nu är det ordning i varenda liten vrå :) två vändor till tippen senare och 3 sopsäckar till klädinsamlingen har vi blivit av med MYCKET som vi inte behöver. Känns skönt och befriande :D

dock känns det verkligen i ryggen idag! ajajaj. Men det var det värt :)

Just ja, byxorna vi pratade om. Jag kan ju kolla på det när vi ses på middagen :) Kul.
Kram!