En liten Duva som satte sig i mitt hjärta..

Igår när jag skulle bege mig hem från jobbet så ställde jag mig i sedvanlig ordning för att vänta på bussen från Gullmarsplan och hem.
Står där i godan ro när jag plötsligt ser en duva som ligger på gatan, precis intill "trottoaren" där min kö står. Den ligger precis i vägen där bussarna kör och enligt min bedömning så har den redan blivit påkörd en gång - För det såg ut som att ena benet var helt av. :( Den låg där och pep och försökte ta sig upp. Jag tyckte verkligen så himla synd om den! Samtidigt visste jag inte vad man skulle göra. Det är ju inte direkt så den skulle må bättre av att jag tar med den hem, vem ringer man om hjälp? En vänlig tjej lyfte ialf upp duvan från gatan och lade den på sidan av (TUR så den inte blev påkörd igen - En del dramatiska bilder spelades upp i mitt huvud). Sen kom min buss... så jag klev på och problemet var inte längre mitt. Mitt jävla egoistiska svin. Jag önskar jag hade gjort något men jag kan samtidigt inte komma på VAD jag skulle ha gjort? Skulle man ha ringt polisen? Skulle man ha tagit med sig duvan till en veterinär? Ja det skulle man nog ha gjort. Men i min hjärna så är det alltid "någon annan" som säkert gör det för Duvan. En sann djurvän som inte gör som jag och bara hoppar på bussen och överger den stackarn. Fan vilken dålig människa jag är ibland. Jag har tänkt på duvan sen igår och jag undrar fortfarande hur det gick för den. Jag ångrar verkligen att jag inte hjälpte den. Jag undrar hur det gick? I min tanke så hoppas jag att en gammal dam tog hand om den, fick den reparerad hos en veterinär och sedan matar den med gammalt (nä föressten, färskt!) bröd på sin balkong. Att den har en egen liten kudde som den kan vila ut på samtidigt som hon klappar på den och pratar med den. Ja så är det nog.
Ja jag hoppas verkligen att alla inte struntar i den som jag.
En tanke slog mig - tänk om det var en människa som låg där och alla bara tittade på den nyfiket och gick sedan vidare med sina liv. Struntade i att någon låg där påkörd med brutet ben. Vad hemskt det skulle vara! Nä som tur är så hjälper vi faktiskt andra människor i nöd (ialf de flesta av oss).

Idag är det onsdag fast lillördag och egentligen som en fredag. Jag är ledig imorgon. Skönt.
Har inga direkta planer för helgen och jag ska nog jobba på fredag en stund... tror jag, har inte bestämt mig ännu. men förmodligen.
Skönt ändå att vara lite långledig. Jag behöver det känner jag. Har massor av tankar i huvudet just nu och de bara snurrar och snurrar!

Tjejfest på lördag. Ska bli skoj!
Category: 2 Kommentarer

2 Kommentarer:

eva-li sa...

Tyvärr så är det ju faktiskt många som även skiter i om andra människor råkar illa ut.. Fyllon som ligger ner på gatan..folk går förbi..ingen bryr sig..Nån som blir antastad på tunnebanan..har hänt mig massa gånger..ingen bryr sig.. Inte ens stora starka karlar som sitter där och enkelt skulle kunna säga till..
Tragiskt..

Louise sa...

Nä och det är verkligen HEMSKT tycker jag :( Usch.