Oh No! SJ sålde Negerbollar på tåget!


Sånt här tycker jag är så fruktansvärt löjligt. Enligt en artikel i Aftonbladet (Of course, vart annars?) så hade en tågvärd på ett X2000 mellan sthlm och göteborg ropat ut vad de serverade i bistron, som slutkläm hade denne då dragit till med att de hade "negerbollar" också. Ni förstår väl vad upprörd man måste bli för detta!!

Herregud säger jag bara finns det inget annat, viktigare människor kan lägga sin energi på.


Jag kan förstå att många tycker det är fel att säga "neger" för det är kopplat till så många dåliga saker som slaveri m.m. Jag använder heller inte ordet Neger i dagligt tal/på jobbet/i sociala situationer just för att jag vet att folk kan ta illa upp.

MEN, idag tror jag inte att det är många som tänker på negerslavar när de hör ordet negerboll. Jag tror de flesta tänker att bollen är brun. Och det är ju negrer. Det är fakta och inget kränkande tycker jag.

Samma som med "Nogger Black" som kom för ett par år sedan, hur orkade folk klaga så mycket på den?? Jag skulle aldrig någonsin ens dra den parallelen om det inte var så att alla "demonstranter" fick så mycket medial uppmärksamhet. Det verkar ju som att vissa människor verkligen LETAR efter saker att bli upprörda över och reta sig på. Och det är ju då alla andra tänker: "ah just ja det har de ju rätt i". Även fast det kanske inte är det minsta diskriminerande från första början. Men det BLIR det bara för att alla insisterar på att det är det.


Nä så länge alla respekterar varandra och tar hand om varandra så tycker jag bara det är att slösa onödig energi att haka upp sig på smågrejer.

Se på Grekland tex. Jag tror inte att de skulle reflektera så mycket över negerbollar just för tillfället.

Nä tacka vet jag Sunes Sommar!


Idag ska jag träffa en gammal vän vid namn Lovisa! :) Vi umgicks så gott som dagligen under hela gymnasietiden och hon har varit en otroligt fin vän till mig. Nu har jag inte träffat henne på hur länge som helst men idag ska det äntligen bli dags! Längtar!! :):)

Artikeln i Aftonbladet hittar ni HÄR
Category: 2 Kommentarer

2 Kommentarer:

eva-li sa...

Ja,det är Sverige det..Tyvärr skulle jag nog också irritera mig på det uttrycket om jag satt där på tåget. Men en löpsedel känns ju lite väl..haha..

Anonym sa...

Det är ett förnedrande ord som förolämpar många så varför ens använda det överhuvudtaget?