Modernt att vara Upptagen.


Imorse läste jag en mening i tidningen som gjorde mig inspirerad till följande inlägg.
Meningen var: ”Modernt att vara upptagen”.

Det är bara så sant. Aldrig förr har det väl varit så viktigt att vara just upptagen, händerna fulla och 100 grejer i luften samtidigt. Alltid på språng och med planer som sträcker sig flera månader framåt. Viktigt viktigt, mycket att göra både privat och på jobbet, det är körigt nu. Stressa Stressa jag vet inte om jag hinner. Kan jag klämma in dig på onsdag om två veckor tror du?
Människor är bara så sjukt ”upptagna” och då menar jag verkligen sjukt för flertalet av dessa otroligt upptagna människor går faktiskt in i väggen förr eller senare.
Men, det är inte det jag stör mig på.

Det jag funderar på är varför alla måste verka så upptagna hela tiden? För oftast så låter det faktiskt värre än det faktiskt är. Man har ”fullt upp” även om det kanske är bara en sak man ska göra den dagen. Det handlar om att visa utåt att man är ”up and going” och att man är en viktig person som har mycket att göra. Jag förstår inte varför? Jag har flera jag känner som är så i både större och mindre utsträckning. Det känns lite pretentiöst kan jag tycka.
Framstår man som en bättre, viktigare människa om man har fullt upp och 1000 saker att göra?
I dagens samhälle verkar det nästan som det. Jag förstår faktiskt inte.

Jag har egentligen ingenting planerat för tillfället. En liten student och en 40 årsfest i övrigt är sommaren och de kommande veckorna rätt fria. Visst, jag har lite fotboll med och ett och annat jobbmöte. Men det är absolut inte stressigt och tiden jag är ledig och inte har något att göra är 10 gånger längre än den tid jag faktiskt är upptagen. Jag gör saker på min lediga tid men jag får det inte att framstå som att jag är ”superupptagen”. För det är jag inte. Allting jag har planerat är saker som jag kan skjuta åt sidan om något annat kommer upp. Jag är helt enkelt inte inne på det där spåret om att det är ”inne” att vara upptagen.

Jag är inte en mindre intressant människa bara för att min almanacka inte är fulltecknad dag ut och dag in. Jag har bara mer tid över att bara vara och göra roliga saker :)

Sen är det klart att vissa faktiskt har mycket att göra, både privat och på jobbet. Det ifrågasätter jag inte. Men ibland kanske man prioriterar att ”verka upptagen” bara för att folk verkligen ska förstå att man är en människa som har otrooooligt mycket att göra. Vad vet jag.
Hela livet handlar om prioriteringar.

Nä jag tycker att tid när man inte har någonting planerat är den allra bästa tiden. Tid då jag bara kan var för mig själv eller bara sitta och fika med en vän. Bara ta det lugnt och låta timmarna passera utan att jag har NÅGONTING att göra. Jag älskar det. Och jag skäms verkligen inte för att säga att jag inte har en endaste liten plan för en hel helg. En hel helg utan något planerat… shit hur ska det gå?? :)



Bring it on.



Category: 1 Kommentarer

1 Kommentarer:

eva-li sa...

Håller med! Folk borde slappna av och bara vara lite mer och göra spontana saker tex.