Bakar like a boss!


Efter att jag äntligen var klar med tvätten så var det dags för projekt no:2 för dagen, nämligen bakningen! Det jag saknar mest med att äta enligt LCHF är just bröd så idag provbakade jag några olika sorter. De flesta av recepten är från en av mina favoritbloggar: 56 Kilo. Hon lagar otroligt mycket god mat enligt LCHF! Har testat några av recepten tidigare.
Men ialf, efter att ha varit på affärn och inhandlat massa nya ingredienser som jag inte använder i vanliga fall satte jag fart :)






Gjorde "Frukostmuffins". (receptet är inte från 56kilosbloggen utan finns HÄR), ägg, skinka, ost, örter och lite kryddor - la även till färsk timjan vilket inte fanns med i originalreceptet.




Gräddade och klara! De blev jättegoda, saftiga som en extra fluffig omelett fast matigare. Både jag och Markus gillade dem och jag tror det är superbra att ha som snabb frukost eller bara som ett enkelt mellanmål! Jag tog dock lite stora formar så det blev inte så många muffins (bara 6 st) och de blev aningen stora. Nästa gång får det bli dubbel sats och mindre formar!



Jag gjorde även Solrosbröd (recept HÄR). Jag la till rostade mandlar i originalreceptet. Jätteenkelt att göra och så likt bröd! Det var superduperbra och jättegott! Smakar som ett grovt bröd helt fantastiskt! Detta bröd kommer att göras flera gånger definitivt!



Det färdiga resultatet!



Jag gjorde även en variant av ett lite "ljusare" bröd, typ franska. (recept HÄR) Gick jättefort att göra men ack vad lite det blev. Brödet blev jättegott! (lade till vallmofrön på toppen). Nästa gång blir det dubbel eller tom trippel sats. Men verkligen gott!






Då jag ändå var i farten så gjorde jag kokostoppar med :) Det är superenkelt att göra, kokos, smör, lite lime och vaniljpulver. Blanda ihop och in i ugnen i 15 minuter. Perfekt när man är sugen på något litet! Jag tycker det är jättegott med en kokostopp till kaffet! Den här gången tog jag lite mindre smör och lite cocosfett istället. Blev hur bra som helst.



Allting gottigt :)


Jag bakar knäckebröd med! (recept HÄR) De blir nog supergoda. De är fortfarande i ugnen då det tar några timmar för det att "torka" och bli knaprigt så får återkomma med resultatet!





Är nöjd med dagens bakeri synd att det blir så rörigt bara! Men jag brukar vara rätt så bra på att hålla efter så det gick ganska bra att städa i ordning.
Fortsatte städa även resten av lägenheten och bytte sängkläder och plockade lite. Nu är jag helt slut och tänker inte röra en fena resten av kvällen! (förutom laga middag för jag har ett roligt recept jag ska laga! :)

2 Kommentarer:

Frida sa...

Heja dig vilken husmor du blivit!! :) Ser så gott ut alla LCHF- recept!! :) man blir lite sugen på å köra igen!.. Lycka till å kör hårt!! :) Kram F

Louise sa...

haha tack, det kommer inte att bli till en vana att jag gör allt detta på samma dag :P Men ibland måste man ju anstränga sig och jag passade på när det var så trist väder.

Jag är verkligen helt såld på LCHF nu, har redan knallat neråt på vågen och det är ju så roligt att hålla på när man har tiden att både laga maten och planera. Det blir liksom så mycket roligare när man anstränger sig lite och inte bara käkar ägg och bacon ;)
Det var DU som gjorde mig inspirerad ju! haha. Men kul att jag kan inspirera tillbaka :P